Murid yang ponteng dan melakukan kesalahan yang serious, buang sekolah merupakan salah satu jalan penyelesaian yang seeing diambil untuk menandatangani masalah di kebanyakan sekolah menengah. Adakah ini merupakan cara penyelesaian yang berkesan? Mungkin untuk pihak sekolah, inilah cara yang paling mudah untuk meredakan kacau bilau yang berlaku di sekolah. Tetapi cuba bayangkan dalam lingkungan usia remaja yang dibuangkan ini, hendak CARI kerja tidak cukup umur matang, hendak terus belajar tidak ada sekolah yang sanggup menerima murid-murid yang bermasalah ini. Ke manakah mereka pergi? Akhirnya mereka pasti akan mencari remaja-remaja yang senasib dengan mereka. Pergaulan remaja-remaja ini pasti akan mewujudkan masalah sosial yang serius. Mereka bukan lagi digelar sampah masyarakat malahan sebagai virus masyarakat yang boleh terjebak. Memandangkan akibat ini, pihak kementerian pendidikan haruslah mencari jalan penyelesaian untuk menempatkan remaja-remaja yang bermasalah ini agar mereka tidak mendatangkan gangguan di sekolah dan tidak menjadi sampah hanyut dalam masyarakat. Contohnya adanya Kelas istimewa atau sekolah khas untuk menempatkan kumpulan remaja ini.
Murid-murid sekolah menengah atau rendah kini dibebankan dengan subjek dan Kelas kokurikulum yang terlalu berat. Sekolah rendah diperuntukkan dengan 12 atau lebih subjek teras dan elektif yang terlalu padat manakala sekolah menengah pula lebih daripada itu yang wajib diambil kesemuanya. Kebebanan ini telah menjadikan murid-murid bosan dan tidak gembira untuk belajar kerana sukar untuk menguasai kesemua subjek terse but apatah lagi dengan aktiviti kokurikulum seperti Kelas, persatuan, badan beruniform, sukan dll. Pendidikan adalah diwujudkan untuk memenuhi aspirasi negara maka pelajar-pelajar adalah dididik untuk memenuhi keperluan masyarakat. Memandangkan kini pendidikan telah melahirkan tenaga manusia yang agak tidak seimbang daripada keperluan masyarakat. Contohnya ada sesetengah kerjaya terlalu melimpah sehinggakan tidak dapat peluang untuk menjalani latihan pratikal di pihak kerajaan atau pihak swasta walaupun mendapat kelulusan yang cemerlang dalam jurusan. Manakala ada jurusan pula yang menemui kelenyapan kerana berlakunya kekurangan kepakaran atau tenaga manusia. Pihak sekolah harus mengurangkan subjek elektif yang pelbagai dan wajib diambil malahan mewujudkan subjek-subjek yang dapat memenuhi keperluan masyarakat dan juga diminati serta dipilih oleh para pelajar dan bukan dipaksa. Dengan demikian, pelajar dapat belajar dengan gembira malahan potensinya dapat dikembangkan ke tahap yang maksimum sejak usia muda lagi. Satu hari kelak, tidak sukarlah untuk negara Malaysia dapat melahirkan pakar-pakar yang dapat mengemparkan dunia.
Murid yang ponteng dan melakukan kesalahan yang serious, buang sekolah merupakan salah satu jalan penyelesaian yang seeing diambil untuk menandatangani masalah di kebanyakan sekolah menengah. Adakah ini merupakan cara penyelesaian yang berkesan? Mungkin untuk pihak sekolah, inilah cara yang paling mudah untuk meredakan kacau bilau yang berlaku di sekolah. Tetapi cuba bayangkan dalam lingkungan usia remaja yang dibuangkan ini, hendak CARI kerja tidak cukup umur matang, hendak terus belajar tidak ada sekolah yang sanggup menerima murid-murid yang bermasalah ini. Ke manakah mereka pergi? Akhirnya mereka pasti akan mencari remaja-remaja yang senasib dengan mereka. Pergaulan remaja-remaja ini pasti akan mewujudkan masalah sosial yang serius. Mereka bukan lagi digelar sampah masyarakat malahan sebagai virus masyarakat yang boleh terjebak. Memandangkan akibat ini, pihak kementerian pendidikan haruslah mencari jalan penyelesaian untuk menempatkan remaja-remaja yang bermasalah ini agar mereka tidak mendatangkan gangguan di sekolah dan tidak menjadi sampah hanyut dalam masyarakat. Contohnya adanya Kelas istimewa atau sekolah khas untuk menempatkan kumpulan remaja ini.
BalasPadamMurid-murid sekolah menengah atau rendah kini dibebankan dengan subjek dan Kelas kokurikulum yang terlalu berat. Sekolah rendah diperuntukkan dengan 12 atau lebih subjek teras dan elektif yang terlalu padat manakala sekolah menengah pula lebih daripada itu yang wajib diambil kesemuanya. Kebebanan ini telah menjadikan murid-murid bosan dan tidak gembira untuk belajar kerana sukar untuk menguasai kesemua subjek terse but apatah lagi dengan aktiviti kokurikulum seperti Kelas, persatuan, badan beruniform, sukan dll. Pendidikan adalah diwujudkan untuk memenuhi aspirasi negara maka pelajar-pelajar adalah dididik untuk memenuhi keperluan masyarakat. Memandangkan kini pendidikan telah melahirkan tenaga manusia yang agak tidak seimbang daripada keperluan masyarakat. Contohnya ada sesetengah kerjaya terlalu melimpah sehinggakan tidak dapat peluang untuk menjalani latihan pratikal di pihak kerajaan atau pihak swasta walaupun mendapat kelulusan yang cemerlang dalam jurusan. Manakala ada jurusan pula yang menemui kelenyapan kerana berlakunya kekurangan kepakaran atau tenaga manusia. Pihak sekolah harus mengurangkan subjek elektif yang pelbagai dan wajib diambil malahan mewujudkan subjek-subjek yang dapat memenuhi keperluan masyarakat dan juga diminati serta dipilih oleh para pelajar dan bukan dipaksa. Dengan demikian, pelajar dapat belajar dengan gembira malahan potensinya dapat dikembangkan ke tahap yang maksimum sejak usia muda lagi. Satu hari kelak, tidak sukarlah untuk negara Malaysia dapat melahirkan pakar-pakar yang dapat mengemparkan dunia.
BalasPadamKewujudan sekolah mengikut pengkhususan juga dapat melahirkan pakar-pakar yang cenderung untuk generasi akan datang.
BalasPadam